IMF 외환위기 이후 많은 경영학자들과 기업경영사들이 기업윤리를 지속가능한 경영의 핵심요소이자 기업 경쟁력을 강화시키는 전략경영의 주요 이슈로 생각하면서 기업윤리가 조직이나 개인성과에 미치는 영향에 관한 연구들이 적극적으로 전개되어이 왔다. 비록 이러한 연구들이 기업윤리가 개인 및 조직성과에 어떻게 영향을 미치는 가에 대한 우리의 이해를 넓혀오기는 했지만 특정 기업윤리 프로그램 변수와 개인성과 간의 관계에 대해서만 초점을 맞추거나, 양자 사이에 신뢰를 비롯한 여러 변수들의 매개효과를 생각해 볼 수 있으나 이에 대한 연구들이 거의 이루어지지 않았다. 이러한 맥락에서 본 연구의 목적은 외환위기 이후 국내 기업들이 활발히 도입·운영해 오고 있는 기업윤리 프로그램의 실천이 과연 개인성과, 즉 조직몰입, 직무만족 및 조직시민행동 등에 영향을 미치는지, 그리고 그 과정에서 기업의 사회적 책임 인식이 매개역할을 하는 가를 알아보기 위한 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 삼성전자와 LG전자를 비롯한 15개의 대기업과 정부투자기관, 그리고 20개의 중소기업에 종사하는 900명을 대상으로 설문조사를 실시하여 기법은 기본통계분석에 이어 내적 일관성분석과 요인분석, 상관관계 분석, 회귀분석 및 Baron과 Kenny(1986)가 제시한 3단계 매개회귀분석을 실시하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 기업윤리 프로그램의 실천이 개인성과에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 CEO의 실천의지, 윤리평가시스템 인식, 윤리적 기업문화 수준은 조직몰입과 직무만족에 각각 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 조직시민행동에는 윤리강령의 인식정도와 윤리평가시스템 인식이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 조직구성원의 기업의 사회적 책임인식은 기업윤리 프로그램의 실천과 개인성과와의 관계를 대체로 매개하는 것으로 나타났다. 구체적으로 조직몰입과 직무만족의 경우 윤리강령의 인식을 제외하고 CEO의 실천의지, 윤리평가시스템 인식, 윤리적 기업문화 등 에서 매개효과가 있었으며, 조직시민행동의 경우 윤리강령의 인식에서 부분 매개효과가, 그리고 윤리평가 시스템 인식에서 완전 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 끝으로 이러한 연구결과에 기초하여 몇몇 이론적·실천적 시사점을 제시하였다.
After Asian financial crisis, as several management researchers and business leaders regard business ethics as ar. key factor of sustainable management and an important issue in strategic management, studies on the effects of busincss ethics on organizational and individual performance have been actively examined. Although these studies have extended our understanding about how business ethics influences individual and organizational outcomes, several important issues need to be addressed. In this context, the purpose of this study are as follows. first is to find the effect of practices of business ethics programs on individual performance, namely organizational commitment, job satisfaction, and organizational citizenship behavior. Second is to find how corporate social responsibility(CSR) moderate the relationships between them. To accomplish this research objective, this study collected data from 900 employees in fifteen large enterprises including Samsung Electronics and LG Electronics and government-invested entities, and 20 small and medium enterprises and 555 copies were used for a final analysis. In order to analyze the survey data, statistical package program SPSS/WIN 18.0 was utilized and statistical techniques such as basic statistical analysis, factor analysis, Cronbach’s alpha, correlation analysis, regression analysis, and regression analysis Baron and Kenny’s(1986) approach were used. The results obtained in this study can be summarized as follows. First, practice of business ethics programs has a significant effect on the subvariables of individual performance in the positive direction, Concretely CEO’s intention of practice, ethics evaluation systems, and ethical business culture have a significant effect on organizational commitment and job satisfaction in the positive diredion, and recognition of codes of ethics and ethics evaluation systems have a significant effect on the organizational citizenship behaviors in the positive direction. Second, as practice of business ethics programs have a significant effect on the corporate social responsibility and at the same time corporate social responsibility effects on the most of subvariables of individual performance, corporate social responsibility appeared to take a mediating role. Concretely, corporate social responsibility mediated the relations between CEO’s intention of practice, ethics evaluation systems, and ethical business culture, and organizational commitment and job satisfaction, but didn’t mediate the relations between recognition of codes of ethics and organizational commitment and job satisfaction. Finally, based on the empirical results we suggested several theoretical and practical implications.