항공기의 형상 설계요소가 중적외선 신호에 미치는 영향을 알아보기 위해 항공기의 표면 온도를 수치해석 하였다. 표면 온도의 도출을 위하여 CFD로 계산된 열유속을 적외선 해석 프로그램인 Radtherm IR과 통합해석하여 항공기의 표면 온도를 도출하였다. 각 형상 설계요소의 영향을 파악하기 위해 현재 운용 중인 전투기 형상에 대해 해석을 수행하였다. 수치해석을 진행한 결과 항공기의 노즈, 캐노피, 공기 흡입구, 주 날개 및 꼬리날개가 온도 회복 및 공력가열로 인해 고온으로 나타났다. 또한 기종별로 표면 온도를 달라지게 하는 주요 요소는 공기 흡입구 및 꼬리날개와 주 날개의 후퇴각인 것으로 나타났으며 스트레이크의 영향도 나타나는 것을 확인하였다.
In order to verify the effect of structural design element on aircraft infrared signal, numerical simulation to get surface temperature of aircraft is conducted. CFD is coupled with Radtherm IR to get accurate distribution of surface temperature. Three model aircraft is simulated with varying flight Mach number and altitude in order to understand the effect of design parameter. As a result, nose, canopy, air intake, main winglet and tail wing showed high temperature, turned out to be most significant part. And factors that have most influence on surface temperature turned out to be shape of air intake, vertical tail wing and sweep angle of the main wing, while strake also have minor influence on the temperature.