본 연구에서는 돌 이후부터 친모에게 학대를 받아온 만 7세 남아의 놀이치료 과정에서 나타나는 외상 후 놀이의 특성을 검증하였다. 연구대상 아동은 친모에게 지속적으로 신체학대, 정서학대 및 방임을 경험하였고 불안, 분노 및 대인관계의 어려움을 주호소로 하여 PTSD 소견 하에 약 10개월 동안의 놀이치료를 받았다. 본 연구를 위해 Finding, Bratton과 Henson(2006)이 개발한 Trauma Play Scale(TPS)을 사용하여 총 31회기의 전체 놀이치료 과정에서 아동이 보이는 놀이의 특성을 분석하였다. 외상 후 놀이 특성 중 반복성에 대해 좀 더 세부적으로 분석하기 위해 Benedict 등(1998)이 개발한 BPTAS(Benedict Play Therapy Analysis System)을 사용하여 놀이주제를 분석하였고, 외상 후 놀이 특성 중 회피에 대해 좀 더 세부적으로 분석하기 위해 놀이를 통해 표현된 부, 모, 아동 이미지를 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. Trauma Play Scale(TPS)을 사용하여 아동의 놀이가 외상 후 놀이 특성에 부합되는지 검증한 결과 ‘강렬한 놀이’, ‘반복적인 놀이’, ‘부정적인 정서’ 영역 특성이 두드러지게 나타났고, ‘회피적인 놀이’ 영역에서는 ‘성인을 신뢰할 수 있는 능력이 크게 저하’된 것으로 나타났다. 특히 반복적인 놀이에서 나타난 놀이주제는 초기 및 중기 단계까지는 ‘공격이나 자연적 상황으로 인한 죽음’, ‘학대 및 방임이 동반된 부정적인 양육’, ‘파괴‘ 등의 부정적인 주제가 끊임없이 반복되다가 중기의 말기 단계 이후부터는 ‘도움청하기’, ‘항상성’, ‘안전과 보호’, ‘수선하기’ 등의 주제가 나타나기 시작하였다. 또한 회피적인 놀이영역에서 부모 및 아동의 이미지에 대한 질적 분석을 함께 한 결과 부모상 모두 안정적이지 않았다. 특히 모 이미지는 대부분 ‘학대자’, ‘저승사자’, ‘모성과 존재 상실’로 표현되었고, 아이 이미지는 매우 손상된 모습으로 표현되었다. 그러나, 중기단계의 말기서부터는 5가지 외상 후 놀이 특징 영역 모두에서 그 정도가 의미있게 감소하였다. 본 연구는 학대라는 외상을 경험한 아동의 외상 후 놀이 특징을 검증한 것과 놀이치료를 통해 외상에 대한 영향력이 감소되는 것을 확인한 것에 의의가 있다.
The purpose of this study was to examine the characteristics of posttraumatic play of an abused child engaged in the play therapy process. The subject, who was a 7 years old boy, had suffered mistreatment by his biological mother since birth. He exhibited signs of PTSD including anxiety, anger and difficulties in interpersonal relationships. The play therapy consisted of an intake session and a total of 31 play therapy sessions over 10 months. To verify the characteristics of posttraumatic play, we analyzed the play using the Trauma Play Scale(TPS) as suggested by Finding, Bratton, and Henson(2006). Next, to verify the repetitive play domain and avoidant play behavior domain more specifically, we analyzed the play using the BPTAS(Benedict Play Therapy Analysis System) as suggested by Benedict et al.(1998), and analyzed the images of father, mother and child. The results were as follows: it was observed that the play of the child who was a subject exhibited posttraumatic characteristics in terms of intense play, repetitive play, and negative affect. Initially and medium term by stages, play themes of the subject, as an abused child, included ‘Death by Aggression, Natural Causes’, ‘Failed Nurturance with Abuse, Neglect’, ‘Broken’. These themes were observed intensively and repetitively. Additionally, due to the trauma of the abuse, the mother image which he expressed in hjs storytelling play was very negative during all the processes. From the end of the middle stages, the images of the child were very abusive, but after those stages passed, the images of the child became more positive. Finally, in the avoidant play domain, it appears that the ability to trust adults was significantly degraded in the child. However, every theme and characteristic was seen to change from negative to positive after the end of the middle stages. Verifying the characteristics of posttraumatic play of a child having PTSD and the effects of play therapy can be seen to be of considerable significance.