메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Jae Mee Yoo (Cheongju University) Mi Lim Chon (Cheongju University) Woojae Choi (Cheongju University)
저널정보
한국경영학회 경영학연구 경영학연구 제51권 제1호
발행연도
2022.2
수록면
127 - 146 (20page)
DOI
10.17287/kmr.2022.51.1.127

이용수

DBpia Top 5%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study explores the relationship between ethical education and accounting fraud, one of the representative unethical behaviors of firms. In the experiment, the subjects attend a special lecture on ethical issues such as agency problems and moral hazards. The direct effect of education on the intentions of ethical behavior is explored by comparing the intentions of the subjects in the control group with no treatment. In addition, the mechanism by which the effect of ethical education occurs and the difference in the effect of ethical education by the regulatory focus of subjects are investigated. It is verified that ethical education significantly reduces the intention to commit financial statement fraud in the ethical dilemma based on Cressy"s fraud triangle. It is also found that moral philosophy (idealism) mediated the relationship between education and intentions of ethical behavior. Ethical education increases the idealism that leads an individual"s moral judgment and in turn, it reduces the intentions of unethical behavior. Moreover, the intentions of unethical behavior are significantly more reduced in those with prevention focus compared to those with promotion focus.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경 및 가설
Ⅲ. 연구설계
Ⅳ. 연구결과
Ⅴ. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2022-324-000198699