세계경제의 장기 침체는 청년 실럽의 문제로 이어지고 있고 이를 해결하기 위한 방안의 하나로 청년 창업이 주목받고 있다. 청년 창업은 단순한 개인의 경제적 성장을 넘어 사회 전체의 경제적 활성화와 일자리 창출로 이어질 수 있기 때문에 창업교육 대한 필요성을 인지하고 국가 차원에서 교육과 지원이 이어지고 있다. 그러나, 현재의 창업정책은 자금지원, 공간지원, 교육지원, 마케팅지원 등에 국한되어 있으며, 특히 창업교육지원은 형식적으로 이루어지고 있는 경향이 높고, 그 결과의 현실성과 실효성은 낮은 것으로 나타나고 있다. 이에 본 연구에서는 창업교육의 학습역량요소가 창업효능감에 미치는 영향과 창업효능감이 창업의지에 미치는 영향 관계를 분석하여 현실성을 반영할 수 있는 창업교육지원 결과의 실효성 고취를 목적으로 하였다. 이러한 연구목적의 달성을 위해 통계프로그램 SPSS Ver.26.0과 AMOS Ver. 26.0을 활용한다. 수집된 설문자료의 분석에 앞서 수집된 자료는 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석 및 상관관계분석을 통해 자료의 객관성과 타당성 검증을 검증한다. 그리고 구조방정식 경로분석을 실시하여 가설검증을 실시한다. 실증분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 창업교육의 인지요소, 동기요소, 정서요소 및 행동요소는 창업효능감의 도전감과 자신감의 영향 관계는 모두 유의한 정(+)의 영향 관계를 나타내었다, 둘째, 창업효능감의 도전감과 자신감은 창업의지와 모두 유의한 정(+)의 영향 관계를 나타내었다. 본 연구의 결과가 같는 시사점과 의의는 다음과 같다. 첫째, 선행연구자들의 연구의 결과와 동일한 연구의 결과를 도출함으로써, 창업교육에 있어서 학습역량요소와 창업효능감의 관계성에 대한 중요성을 재차 확인할 수 있었고, 창업교육 학습역량의 고취를 위한 창업교육 프로그램과 교재의 개발노력이 필요하다. 또한, 창업교육을 통해 창업효능감과 창업의지를 고취시킬 수 있는 창업교육 개선의 노력이 필요하다. 둘째, 정부와 창업교육기관은 기존 창업교육 프로그램의 개선과 학습역량을 고취할 수 있는 창업교육 프로그램의 개발이 절실히 요구되며, 창업교육을 실시하는 교원들의 질적 수준 향상을 위한 노력과 교원채용의 기준을 정립해야 될 것이며, 창업자기효능감의 고취에 위한 심리교육과 정책이 동시에 이루어 진다면 보다 효율적이고 실효성을 거둘 수 있는 창업교육이 이루어져야 한다. 본 연구결과가 창업자기효능감의 중요성과 이를 고취하기 위한 구체적인 방안을 제시하여 교육기관, 정부, 그리고 창업을 준비하는 청년들에게 유용한 정보와 가이드라인으로 제공될 수 있는 기초자료로 활용되기를 희망하는 바이다.
The long-term recession in the global economy is leading to a problem for young people, and youth start-ups are drawing attention as one of the ways to solve this problem. Since youth start-ups can lead to economic revitalization and job creation of society as a whole beyond simple individual economic growth, education and support are being continued at the national level. However, the current start-up policy is limited to funding, space support, education support, and marketing support, especially start-up education support tends to be formal, and the reality and effectiveness of the results are low. This study investigated the impact of learning competency elements of entrepreneurship education on entrepreneurial efficacy. In addition, this study investigated the relationship between entrepreneurial efficacy and entrepreneurial intention. To achieve these research objectives, statistical programs SPSS Ver.26.0 and AMOS Ver.26.0 are used. Prior to the analysis of the collected questionnaire data, the collected data are verified to verify the objectivity and validity of the data through exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, and correlation analysis. In addition, hypothesis verification is conducted by conducting structural equation path analysis. The empirical findings reveal significant positive relationships between cognitive, motivational, emotional, and behavioral elements of entrepreneurship education and the development of a sense of challenge and confidence in entrepreneurial efficacy. Moreover, both the sense of challenge and confidence exhibit noteworthy positive correlations with the intention to engage in entrepreneurship. The implications of these findings are twofold. Firstly, the study underscores the reiterated importance of the nexus between learning competency elements and entrepreneurial efficacy in entrepreneurship education. It advocates for the establishment of entrepreneurship education programs aimed at enhancing learning competencies, suggesting the need for dedicated efforts in textbook development. Secondly, the study calls for immediate attention from government bodies and entrepreneurship education institutions to revamp existing programs and formulate innovative approaches that foster learning capabilities. Additionally, initiatives to elevate the quality of entrepreneurship education instructors and establish recruitment standards are essential. Simultaneous implementation of psychological education and policies promoting entrepreneurial self-efficacy is proposed to enhance the efficiency and effectiveness of entrepreneurship education.