메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第147輯
발행연도
2018.9
수록면
201 - 236 (36page)
DOI
10.18622/kher.2018.09.147.201

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper analyzes the systemization of content elements reflected in History National Curriculum and textbooks focusing on 2011 History National Curriculum and Content elements of Chinese history.
In the 2011 History National Curriculum and 2011 World History National curriculum, systemization seemed to be done in terms of conceptualization of ‘Regional World’. However, in the case of Chinese history, History National Curriculum specifies the contents of Chinese history as a heading in the content element, and treats Chinese history as independent from East Asian head words, whereas it is not the case in the World History National Curriculum.
Through the analysis of the contents of Chinese history in the textbooks, it can be said that there is not much difference in history terms, that it is not much different from the description of the text, and that the composition of the inquiry activity does not show the school-level gap. Therefore, the systemization of content elements is not fully realized.
The 2015 History National Curriculum for middle school was noticed in June, 2018. It is characterized by the facts that ‘specific topics’ are specified as learning elements and that the teaching and learning methods are emphasized. In addition, it is noteworthy that the domestic research on the student’s historical thinking is increasing and the cases where the student’s level is emphasized in foreign history education curriculum. It is necessary to systematize contents element of National Curriculum reflecting these trends.

목차

1. 머리말
2. 2011 개정 교육과정의 동양사 내용 체계 구성
3. 2011 개정 교육과정 교과서의 중국사 학습 내용 요소와 그 체계성
4. 맺음말을 대신하여-대안의 모색
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-374-003599862