메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第147輯
발행연도
2018.9
수록면
237 - 273 (37page)
DOI
10.18622/kher.2018.09.147.237

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
There are so many possible learning components for the education of world history, especially, the education of Western history, that its is unavoidable and important to select meaningful subjects. Accordingly, the national curriculum for world history reflects one specific viewpoint of history and selects subjects in relation to this viewpoint. These days the national curriculum eagerly embraces the theories which seek to overcome Westerncentricism in the interest of resolving the problems of selection. However, while these theories use the concepts of civilization and cultural spheres as basic tools, they may limit the realization of the goal of word history. In order to overcome this problem, this study argues that subjects should be carefully chosen to fit the goal of the national curriculum. It also shows how constructing the sequence of these subjects at school levels is a difficult task. This study illuminates that the specification of the national curriculum, the proper selection of learning components, deep learning, the change of narratives can be used to resolve this problem.

목차

1. 서론
2. 세계사 이론의 도입과 새로운 문제점
3. 문명-문화권 간 과도한 차이의 강조를 극복하기 위한 내용 선정과 계열화
4. 문명-문화권 내부 동질성에 대한 과도한 강조를 극복하기 위한 내용요소 선정과 계열화
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-374-003599877