본 연구의 목적은 AI 교육에 대한 초등교사들의 인식과 이해도를 살펴봄으로써 향후 초등학교에서의 AI 교육과정의 목표와 내용 설정, 그리고 이를 위한 교사 연수의 내용을 구성하기 위한 기초 자료를 제공하는 것이다. 수도권에 재직 중인 초등교사 229명을 대상으로 온라인 설문 조사를 실시하고,응답 결과에 대한 빈도 분석을 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등 교사들은 AI 기술에 대해 전반적으로 긍정적인 태도를 보이고 있으며, AI 기술 도입으로 인해 학교 교육이 여러 측면에서 변화될 것이라는 예측을 하고 있으나, AI 기술에 대한 이해는 제한적임을 알 수 있다. 둘째, 초등 교사들이 인식하고 있는 AI 교육은 ‘AI 시대에 필요한 기본 역량을 가르치는 것’이라는 응답이 가장 높았고, AI 소양교육 관련 내용에 대한 응답이 AI 활용 교육에 대한 응답보다 높게 나타났다. 셋째, AI 교육에 필요한초등 교사의 역량으로 AI 시대의 윤리문제, 사회에 미치는 긍정적, 부정적 영향에 대한 이해, AI 시대에 요구되는 핵심 역량, AI 기술을 적용한 일상생활 사례 등에 대한 요구가 높았다. 넷째, 관련하여 초등 교사들의 AI 관련 연수에 대한 관심과 참여 의지가 높은 것으로 나타났다. AI 관련 연수 내용 중요구도가 높은 것은 AI 기술을 활용한 교수·학습 도구 안내, 수업 사례, 윤리문제, AI 기술에 의해 변화될 학교 환경 등이 있었고, 요구도가 낮은 연수 내용으로는 AI 기술 자체에 대한 정보, 코딩과 프로그래밍 실습, 빅데이터 활용 실습 등이 있었다. 다섯째, 학교 교육 중 AI 기술이 활용 가능한 영역에대한 질문에 학습자의 관심과 특성에 따른 개별 맞춤형 콘텐츠 제공에 대한 기대를 가장 많이 나타냈다. 마지막으로 초등 교사들의 AI 교육에 대한 수동적 탐색자, 초보자로서의 관심도는 높은 편이지만적극적 수용자로서의 관심은 아직 높지 않은 편이다. 이러한 결과를 바탕으로 초등학교에서의 AI 교육은 AI 소양 교육과 활용 교육을 모두 포함되도록 구성하는 것이 필요할 것으로 보인다.
The purpose of this study is to provide basic data for establishing the goals and contents of AIcurriculum in elementary school and developing teacher professional development for the future byexamining elementary school teachers' perception and understanding of AI education. The results ofthe online survey conducted on 229 elementary school teachers in the metropolitan area and thefrequency analysis of the response results are as follows. First, elementary teachers showed a positiveattitude toward AI technology in general, and predicted that school education would be changed inmany ways due to the introduction of AI technology, but the understanding of AI technology wassomewhat limited. Second, AI education recognized by elementary school teachers showed thehighest response to 'teaching the basic competencies required for the AI era', and the response to AIliteracy education content was higher than the response to AI utilization education. Third, aselementary teacher's competency required for AI education, there were high demands on ethicalissues in the AI era, understanding of the positive and negative effects on society, core competenciesrequired in the AI era, and daily life examples using AI technology. Fourth, it was found thatelementary teachers had high interest in and participation in AI-related professional development. Fifth, the expectations about the provision of individual customized contents according to theinterests and characteristics of the learners showed the most in answer to the question about thearea where AI technology can be usedin the school. Lastly, the elementary teacher's interest in AIeducation as a passive explorer and a novice was high, but the interest as an active adopter was stilllimited. Based on these results, it seems necessary to organize AI education in elementary schools toinclude both AI literacy and utilization education.