본 연구의 목적은 Rasch 측정모형을 사용하여 대학생 대상 학습역량 구인을 설정한 후 문항을 개발하고 타당화하는 데 있다. 학습역량을 개인내적 특성 4개 구인과 대인관계적 특성 1개 구인으로 구성하고 총 64개 문항을 개발하였다. 지방 소재 4년제 대학생에게 온라인 설문을 실시하고, 총 484명의 응답을 분석하였다. 학습역량 중 개인내적 특성 4개 구인은 (1) 지식활용(정보발견 및 활용능력, 도구사용역량), (2) 창의성(독창성/융통성, 탐구심/끈기), (3) 자기주도(메타인지, 인지/사고력, 문제해결력, 행동조절, 환경통제, 동기조절, 정서조절), (4) 학습태도(학습윤리)로 구분하였다. 대인관계적 특성 1개 구인은 (5) 협업역량(의사소통, 공감, 집단활동촉진)으로 정의하였다. 내용/구조/실제적 타당도와 성별/내국인과 외국인 유학생 신분에 따른 일반화 관련 타당도를 Rasch 측정모형을 사용하여 분석하였다. 분석 결과, 3개의 부적합 문항(한 문항은 다차원성과 관련)을 제거한 후 학습역량은 6개 하위 구인(대인관계적 특성은 2개 구인)으로 보는 것이 타당하며 각각 양호한 학습역량 하위 척도로 나타났다. 실제적 타당도에서 응답 범주 값이 증가할수록 능력이 증가하는 것으로 나타났으나, 개발된 문항들은 학습역량이 낮은 학습자에게 더 적합한 문항들로 나타나, 난이도가 더 높은 문항(학생들이 해당 역량을 가졌다고 동의하기가 쉽지 않은 문항)이 추가 개발될 필요가 있음을 보였다. 성별에 따라서는 4개 문항, 내국인과 외국인 유학생 간에는 5개 문항에서 차별기능문항이 나타났다. 그러나 연구자들이 개발한 척도는 네 가지 타당도 측면(내용, 구조, 실제적, 일반화)에서 대학생의 학습역량을 측정하는 데 대체로 적절한 것으로 판명되었다.
This study validates a learning competency scale for college students using the Rasch measurement model. Sixty-four items were developed to measure five dimensions of learning competencies, including personal and interpersonal aspects. An online survey was administered to four-year local university students, including international students. Data analyses were done using four hundred eighty-four (484) students who participated in the survey. The study categorized learning competencies into intra-individual and interpersonal characteristics, with personal characteristics further divided into (1) the ability to use existing knowledge to solve problems using tools, technology skills, and information discovery; (2) creative thinking skills such as originality, flexibility, inquisitiveness, and perseverance; (3) self-directed and self-regulatory skills, including metacognition, cognitive control, problem-solving skills, behavior regulation, motivation regulation, emotion regulation; and (4) learning ethics /attitudes. Interpersonal characteristics were defined as (5) collaboration skills, including communication, empathy, and facilitation of group activities. The content-, structure (unidimensionality)-, substantiveness-, and generalizability-related validity by gender and student status (domestic vs. international students) were analyzed using the Rasch measurement model. When three misfit items, one of which was related to multidimensionality, were removed, the six respective groups of items (including two subfactors of interpersonal competencies) proved to be six unidimensional learning competency scales. The item response category increased with examinees" ability. Thus, in this aspect, substantive validity was also justified. However, the learning competency scales fit more for the lower level of examinees, so more difficult items are needed. There existed four gender-related differentially functioning (DIF) items and five student’s status–related (domestic vs. international students) items. To summarize, the six learning competency scales address college students’ learning competency validly as reflected in the four validity aspects (content, structure, substantiveness, and generalizability). Educators can use this scale as a tool to measure college students’ learning competencies.