최근 5G, 인공지능(Artificial Intelligence) 등 정보통신기술(ICT)의 발달로 IT와 외식산업이 융합된 다양한 형태의 푸드테크(FoodTech) 기술 및 비즈니스 모델이 등장하고 있다. 이러한 푸드테크 활성화의 예로 외식업계에 빠르게 적용되고 있는 로봇(서빙 로봇, 쉐프 로봇, 바리스타 로봇 등)을 들 수 있다. 최근 업계의 많은 관심에 비해, 관련 연구는 전무한 상황이다. 또한 소비자들의 욕구가 더욱 다양해짐에 따라 상징성이나 감정적 편익에 의한 구매의사결정이 형성되고 있다. 색다른 즐거움을 위해 기술이 사용되고 체험 콘텐츠로서 가치가 높은 로봇도입이 확대되고 있다. 이에 본 연구는 S-O-R(Stimulus-Organism-Response) 프레임워크, 푸드테크 및 로봇 관련 선행연구를 바탕으로 로봇바리스타 카페 맥락에서 서비스스케이프 특성이 사용자의 즐거움과 만족, 나아가 행동의도에 미치는 영향에 대해 실증해 보고자 한다. 좀 더 구체적으로는, 선행연구를 바탕으로 서비스스케이프 특성을 구성하는 기술적 요인의 두 가지 차원(일관성, 효율성)과 디자인적 요인의 두 가지 차원(심미성, 혁신성)을 도출하였고, 이러한 요인들이 즐거움, 만족, 그리고 행동의도의 두 가지 차원(재방문의도, 구전의도)에 미치는 영향을 실증하고자 한다. 또한, 이러한 영향이 카페 라이프스타일(편의추구형, 유행선도형)에 따라 어떻게 달라지는지에 대해 추가로 검증해 보고자 한다. 실증 분석을 위해 로봇바리스타 카페를 적어도 1회 이상 방문한 경험이 있는 국내 거주 소비자를 대상으로 온라인 및 오프라인 설문조사를 진행하였고, 최종 분석에는 총 280부의 자료를 이용하였다. IBM SPSS Statistics 25와 SmartPLS 2.0을 사용하여 수집된 자료의 기술적 통계분석, 신뢰도 및 타당성, 그리고 가설 검증을 실시하였다. 가설 검증 결과, 로봇바리스타 카페의 기술적 요인인 일관성과 효율성, 디자인적 요인인 혁신성의 경우, 즐거움과 만족 모두에 유의한 영향을 미친 반면, 디자인적 요인의 심미성은 즐거움에만 유의미한 영향력을 가지는 것으로 나타났다. 또한 즐거움은 만족에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 즐거움과 만족 모두 재방문의도와 구전의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 또한, 카페 라이프스타일(편의추구형 및 유행선도형)의 조절효과 분석 결과, 효율성이 즐거움 및 만족에 미치는 영향은 편의추구형 그룹에서 더 큰 것으로 조사되었다. 본 연구는 S-O-R 프레임워크를 활용하여 로봇바리스타 카페의 맥락에서 서비스스케이프 특성이 소비자의 즐거움과 만족 및 행동의도(재방문의도, 구전의도)에 미치는 영향을 실증한 최초의 연구라는 점과 카페 라이프스타일의 조절효과를 추가로 검증했다는 점에서 연구의 이론적 의의를 찾을 수 있다. 본 연구결과를 통해, 로봇을 활용한 외식업 마케팅 담당자, 창업자 및 운영자에게 유용한 정보를 제공하고, 구체적으로 로봇바리스타 카페의 어떠한 서비스스케이프적 특성을 좀 더 강조해야 할지와 카페 라이프스타일에 따른 시장세분화를 통해 새로운 소비자 유입의 가이드라인을 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
Recently, with the development of ICT(Information and Communication Technology) such as 5G and AI(Artificial Intelligence), various types of food tech technologies and business models in which IT and the food service industry are fused have emerged. Example of activation of food technology is a robot(serving robot, chef robot, barista robot etc.) that is rapidly being applied to the food service industry. There has been much interest in the industry recently, but there is no relevant research. In addition, as consumers'' needs become more diverse, purchase decisions based on symbolism or emotional convenience are being formed. Technology is used for unique pleasures, and the introduction of high-value robots as experience content is expanding. This research is based on the Stimulus-Organism-Response(S-O-R) framework and prior research on food technology and robots. In the context of the robot barista cafe, I would like to demonstrate the effect of servicescape characteristics on user''s enjoyment, satisfaction, and behavioral intention. More specifically based on previous research, two dimensions of technical factors(Consistency, Effectiveness) and design factors(Aesthetic, Innovation) constituting servicescape characteristics were derived. To demonstrate the effects of these factors on pleasure, satisfaction and two dimensions of behavioral intention(Revisit Intention, Word of Mouth Intention). Also further verification of how these impacts depend on the cafe lifestyle(Trend setter Group, Seeking convience Group). For empirical analysis, online and offline surveys were conducted for domestic residents who have visited the robot barista cafe at least once. A total of 280 copies of data were used for the final analysis. Technical analysis, reliability and validity, and hypothesis testing of the collected data were conducted utilizing IBM SPSS Statistics 25 and SmartPLS 2.0. In consequence of the hypotheses verification, the robot barista cafe had a important effect on both pleasure and satisfaction in the case of technological factors such as consistency and efficiency, and design factor innovation. Whereas, the aesthetics of design factors were discovered to have a momentous influence only on pleasure. In addition, pleasure was discovered to have a momentous influence on satisfaction. Both pleasure and satisfaction were discovered to have a momentous effect on revisiting intention and word of mouth intention. Additionally, the resultant of analyzing the adjustment effect of cafe lifestyle(Trend setter Group, Seeking convience Group), the effect of efficiency on pleasure and satisfaction was found to be greater in the trend setter group. Academic significance of this research is as follows. This is the outset study to demonstrate the effect of servicescape characteristics on the consumer''s pleasure, satisfaction and behavioral intention(Revisit Intention, Word of Mouth Intention) in the context of a robot barista cafe using the S-O-R framework. The adjustment effect of the cafe lifestyle was further examined. In consequence of this study are as follows. It provides useful information to robotics catering marketers, founders and operators. Specifically, it is expected that the servicescape characteristics of the robot barista cafe should be emphasized more, and the market segmentation according to the cafe lifestyle can provide guidelines for new consumer inflow.
Abstract ⅴI. 서 론 1제1절 연구의 배경 및 목적 1제2절 연구의 방법 및 구성 4Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 5제1절 푸드테크 51. 외식업에서의 로봇도입제2절 S-O-R 프레임워크(Stimulus-Organism-Response Framework) 8제3절 자극(Stimulus) 111. 서비스스케이프제4절 유기체(Organism) 151. 즐거움 152. 만족 16제5절 반응(Response) 171. 재방문의도 172. 구전의도 18제6절 카페 라이프스타일 19Ⅲ. 연구모형 및 가설설정 21제1절 연구모형의 설정 21제2절 연구가설의 설정 22Ⅳ. 연구방법 28제1절 자료수집 28제2절 변수의 조작적 정의 및 측정 33V. 연구결과 37제1절 신뢰성 및 타당성 분석 37제2절 가설검증 및 토의 40제3절 조절효과 분석 43Ⅵ. 결 론 47제1절 연구의 결과 및 의의 47제2절 연구의 이론적 시사점 49제3절 연구의 실무적 시사점 50제4절 연구의 한계 및 향후 연구방향 51참 고 문 헌 52부 록 74국문초록 79