경실련의 경제정의지수(KEJI Index)에 기초하여, 본 연구는 세계화된 맥락 속에서 기업 조직의 해외 경험을 통해 기업의 사회적 책임(CSR, Corporate Social Responsibility)을 설명하고자 한다. 최근 조직 연구의 중요한 이슈 중 하나는 경제적 세계화에 의해 야기된 조직 환경의 변화를 설명하는 것이다. 이 논문에서는 신제도주의적 접근과 조직 학습이론과 같이 기업의 주체성 면에서 상호 대립적으로 여겨지는 이론들을 제시한다. 그러나 그중 하나의 이론을 채택하고 다른 하나를 거부하는 것이 아니라, 이 두 관점을 요약적으로 제시하면서 해외 경험과 국내 경험 변수로 재분류할 것을 제안한다. 기업의 사회적 성과는 세가지 접근을 통해 이해될 수 있다. 경제적 접근, 또는 여유 자원 이론(slack resource theory)은 높은 경제적 성과가 기업의 여유 자원을 생산하며, 이 여유 자원이 기업의 사회적 성과를 설명할 것으로 본다. 조직 학습 이론은 기업이 다원적인 업무 환경을 경험할 경우 각각의 제도적 환경을 하위 조직에서 탐색하고 새로운 행위 방식을 도입하며, 이렇게 도입된 행위 방식이 일반화된 지식으로 성문화되어 본사와 기업 하위 조직들(법인들)에 적용되는 과정을 제시한다. 반면 신제도주의적 접근은 세계화와 조직 필드의 다양성을 이론적으로 포괄하는데 어려움을 겪어왔다. 신제도주의는 기업의 사회적 성과를 제도적 압력에 대한 기업 경험을 통해 설명한다. 제도적 압력은 국가 규제, 업계의 압력, 언론 노출, 노조와 같은 것으로 구성된다. 제도적 압력은 대체로 국가 단위 이하에서 정의되어왔고, 이는 중요한 비판의 지점이 되어왔다. 조직 필드의 범위는 제도적 설정의 출발지점이다. 따라서 기업 조직의 다양성은 이론적 재검토를 요구한다. 그러나, 최근의 신제도주의적 접근은 적용 가능한 모델에 대한 증거와 가능성들을 제시해주고 있다. 탈국가적 조직필드(meta-organizational field), 기업 내 정당성, 그리고 사유화된 규제 등이 그것이다. 이들은 기업의 해외 경험이 국내에서의 기업의 사회적 성과를 높일 것이라는 본 연구의 가설을 뒷받침하는 이론적 배경을 이룬다. 이상의 이론적 주장을 뒷받침하기 위해, 본 연구는 확률 효과 모형(random effect model)을 활용한 패널 선형 분석을 시도한다. 그 결과는 위 가설과 같이 해외 경험의 정도가 증가할 수록 기업의 사회적 성과 지표가 상승하는 것으로 나타나며, 이는 기존 연구에서 제시된 바 있는 국내 제도적 변수와 경제적 변수들을 통제했을 때에 여전히 유효하다. 구체적으로는, 높은 사회적 책임 환경과 낮은 사회적 책임 환경으로 구분했을 때, 높은 사회적 책임 환경을 경험한 경우 기업의 사회적 성과 상승이 더 높게 나타나며, 반대의 경우 상대적으로 낮은 기업의 사회적 성과 상승이 나타나는 것을 통해 조직 학습 이론이 지지되는 것을 확인할 수 있었다. 또한 기업의 사회적 책임 각 하위 분야별 티 검정(T-Test)를 시행했을 때, 해외 법인이 있는 기업의 경우 소비자와 환경, 그리고 경제적 기여 부문에서 그렇지 않은 기업보다 높은 성과를 보여주는 것으로 나타났다. 이는 세계 단위의 탈 국가적 압력에 의해 기업이 영향을 받고 있을 가능성을 보여준다. 본 연구는 몇 가지 향후 연구 과제들을 제시한다. 첫째, 이론과 측정의 연결을 강화함으로써 논의가 기존의 조직 이론들과의 일관성을 강화할 필요가 있다고 판단된다. 둘째, 주요 변수들의 세밀화 작업을 통해 이론적 검토에 대한 지지를 보다 명확히 할 필요가 있다. 마지막으로, 국가별 기업의 사회적 책임 지표를 개발, 도입함으로써 본 연구에서 대리 지표로 도입된 OECD 요인을 대체할 계획이다.
Based on the CSR index measured by KEJI(Korea Economic Justice Institute), I bring in the international experience of organizations to understand what induces organization’s social performance under globalized context. One of the important issues of current organizational studies is to understand changes in the envorinments of organizations caused by economic globalization (Ferner et al., 2005; Kostova and Dacin, 2008). In this article, several controversial arguments are suggested, such as institutionalism and organizational learning theory. However, I do not try to refute or support one view over another. Rather, I try to sum up and redistinguish these approaches under the criterion of foreign or domestic factors. Social performances of organizations can be explained by three approaches. Economic approach, or slack resource approach, explains that high economic performance will result in the creation of slack resources of organizations, and that the resources explain the increase of CSR performance. Organizational learning theory argues that when organization experiences multi-tasking environments, it explores each environment seperately at the sub-unit level and tries to adopt new practices, which is codified into a generalized knowledge at the organizational level. The generalized knowledge can be exploited at multiple subunits, so the CSR practices explored at foreign environment can be exploited in domestic environment. Institutional approach has been struggling to embrace globalization and multiplicity of organizational fields. Institutionalism explains corporate social performance by the organizational experience of institutional pressures, such as state regulation, industry pressure, media pressure, and so on. These institutional pressures are defined subnationally, and this is a crucial point of criticism in recent institutional studies. The boundary of organizational field is the starting point of institutional settings (DiMaggio and Powell, 1983), so the multiplicity of organizational fields need theoretical reconsideration. However, recent institutional approaches give clues and possibilities of applicable institutional models for global environment. They suggested meta-organizational field (Djelic and Quack, 2003), intra-organizational legitimacy (Kostova and Dacin, 2008), or privatized regulation (Bartley, 2003). Meta-organizational and intra-organizational legitimacy explanations also support my idea that international experience will increase the domestic CSR performance. To reinforce my argument, I provide a panel analysis using random effect model. It supports my argument that the degree of international experience of an organization has positive effect on the organization’s domestic CSR performance, in line with the domestic institutional and economic factors. In specific, when I divided international experience into high and low CSR experience, high CSR experience shows stronger effect than low CSR experience, which could be a supportive evidence of organizational learning approach. Also, the t-test results of each of the domains of CSR shows that organizations with foreign branches act more responsibly especially in domains of consumer, environment, and economic contribution, while other domains do not show significant differences between two groups. The results tell us the possibility of global institutional pressures bounded under global organizational field. This research brings about several future research agendas. First, linking theory with measurement will be strengthened, so that the argumnet can be coherent with organizational theories. Second, key independent variables will be elaborated, which support the theoretical ideas coherently. Thirdly, the degree of CSR country index will be adopted, altering OECD factor, which was a proxy measure of high CSR environment.